امدادهاي غيبي در عصر ظهور
درباره ی مباحث مرتبط با امام زمان(عج) و ظهور ایشان
طبقه بندی: مهدویت، ، |

 

امدادهاي غيبي در عصر ظهور
بدون ترديد از برترين آموزه‏هاي پيامبران ايمان به «غيب» است. خداوند متعال در ابتداي صحيفه آسماني خود آن گاه که ويژگي‏هاي پرهيزگاران را بر شمرده، ايمان به غيب را در رأس ويژگي‏ها قرار داده مي‏فرمايد: «ذلِکَ الکِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدَيً لِلمُتَقينَ الذينَ يُؤمِنُونَ بِالغَيبِ وَ...» [1] «اين است کتابي که در [حقانيت] آن هيچ ترديدي نيست [و] مايه هدايت تقوا پيشگان است؛ آنان که به غيبت ايمان مي‏آورند و...».
بخشي از اين اعتقاد، مربوط به «امدادهاي غيبي» خداوند است. اين امدادهاي الهي، در طول تاريخ به بهترين صورت ممکن به کمک انسان‏ها آمده و آنان را در برابر زوال و نابودي ياري کرده است.
از آيات قرآن به روشني استفاده مي‏شود که خداوند در مقابله حق با باطل، جانب جريان حق را نگه مي‏دارد و از آن دفاع مي‏کند. اين دفاع، گاهي از طريق نيروهاي پنهان و امدادهاي غيبي صورت مي‏گيرد و روشن است که در بزرگ‏ترين و وسيع‏ترين رويارويي حق با باطل و انقلابي که در راستاي اهداف پيامبران در نظام هستي رخ خواهد داد (قيام حضرت مهدي‏عليه السلام)، اين سنّت الهي بيش از پيش جلوه خواهد کرد.
اگر چه اساس قيام حضرت مهدي‏عليه السلام بر امور طبيعي است؛ ولي به اقتضاي عظمت و گستردگي آن قيام جهاني، خداوند برخي از نيروهاي پنهان و فوق طبيعي را در اختيار آن حضرت قرار خواهد داد تا موجبات پيروزي ايشان، هر چه بهتر فراهم آيد.
نمونه‏هايي از امدادهاي غيبي:

1) نصرت الهي
نصرت الهي يکي از نمونه‏هاي بارز جانبداري خداوند از اهل ايمان و جريان حق است. قرآن در اين باره مي‏فرمايد: « وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيُّ عَزيزٌ» [2] ؛ «و قطعاً خداوند به کسي که [دين] او را ياري مي‏کند، ياري مي‏دهد؛ چرا که خدا سخت نيرومند شکست‏ناپذير است».
اين نصرت و ياري نه تنها شامل حال پيامبران الهي شده که در روايات فراواني از آن به عنوان يکي از عوامل پيروزي حضرت مهدي‏عليه السلام ياد شده است.
پيامبر اکرم‏صلي الله عليه وآله در اين باره فرمود: «قائِمُ اَهْلِ بَيْتي... يُؤيَّدُ بِنَصرِ اللّهِ»؛ «... قائم اهل بيت من به نصرت الهي تأييد مي‏شود». [3] .

2) فرشتگان
از ديگر نيروهاي غيبي خداوند - که به ياري مؤمنان آمده و مي‏آيد - فرشتگان الهي هستند. خداوند در قرآن مجيد، در مواردي چند ياري فرشتگان را اين گونه بر شمرده است:
2-1. فرشتگان ياري دهنده حضرت لوط عليه السلام: «قالَ فَمَا خَطبُکُمْ اَيُّهَا المُرْسَلُونَ، قَالُوا اِنَّا اُرْسِلْنا اِلي قَوْمٍ مُجْرِمِينَ لِنُرْسِلَ عَلَيْهِم حِجارَةً مِنْ طينٍ مُسَوِّمَةً عِنْدَ رَبِکَ لِلْمُسْرِفينَ» [4] ؛ «... پس مأموريت شما چيست اي فرستادگان (خدا)؟ گفتند: ما به سوي قوم مجرمي فرستاده شديم تا باراني از «سنگ - گل» بر آنها بفرستيم؛ سنگ هايي که از ناحيه پروردگارت براي اسرافکاران نشان شده است».
2-2. فرشتگان جنگ بدر: «إِذْ تَسْتَغيثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنّي مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفينَ» [5] ؛ «[به‏خاطر بياوريد] زماني را [که از شدت ناراحتي در ميدان بدر] از پروردگارتان تقاضاي کمک مي‏کرديد و او تقاضاي شما را پذيرفت [او گفت] من شما را به يک هزار از فرشتگان که پشت سر هم فرود مي‏آيند ياري مي‏کنم».
2-3. فرشتگان در جنگ احزاب:
«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحًا وَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرًا» [6] ؛ «اي کساني که ايمان آورده‏ايد! نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد؛ در آن هنگام که لشکرهاي [عظيمي] به سراغ شما آمدند؛ ولي ما باد و طوفان سختي بر آنها فرستاديم و لشکرياني که آنها را نمي‏ديديد [و به اين وسيله آنها را در هم شکستيم] و خداوند به آنچه انجام مي‏دهيد بينا است».
پيامبر گرامي اسلام‏صلي الله عليه وآله در روايتي پس از آنکه نصرالهي را از جمله امدادهاي غيبي مربوط به قيام حضرت مهدي‏عليه السلام ذکر فرموده، چنين مي‏گويد: «... و به وسيله فرشتگان خداوند ياري مي‏شود...». [7] .
از روايات استفاده مي‏شود فرشتگاني که به ياري حضرت مهدي‏عليه السلام مي‏شتابند، سه گروه هستند:

الف) فرشتگان مقرب
روايات فراواني درباره نزول فرشته وحي و ديگر ملائکه مقرّب خداوند هنگام ظهور در دست است که حکايت از عظمت و بزرگي قيام حضرت مهدي‏عليه السلام دارد.
ابوحمزه‏ثمالي گويد: از امام‏باقرعليه السلام شنيدم که فرمود: «لَوْ قَدْ خَرَجَ قائِمُ آلِ مُحمَّدٍ لَنَصَرَهُ اللّهُ بِالْمَلائِکَةِ المُسَوِّمينَ وَالمُرْدِفينَ وَالمُنزَلِينَ وَالکَروُبينَ يَکُونُ جَبْرَئيلُ اَمامَهُ وَميکائيلُ عَنْ يَمينِهِ وَاِسْرافيلُ عَنْ يَسارِهِ...» [8] ؛ «هرگاه قائم آل محمد خروج کند بدون شک خداوند با ملائکه مسوّمين و مردفين و منزلين و کرّوبين او را ياري خواهد فرمود. جبرئيل پيش روي او، ميکائيل در سمت راست او و اسرافيل در سمت چپ او قرار دارند...».

ب) فرشتگان حاضر در جنگ بدر
رواياتي چند، از ياري شدن حضرت مهدي‏عليه السلام توسط فرشتگان حاضر در جنگ بدر حکايت دارد.
امام باقرعليه السلام مي‏فرمايد: «يا ثابت! کَأَنِّي بِقائِمِ اَهلِ بَيتي قَدْ اَشرَفَ عَلي نَجَفِکُمْ هَذا - وَ أَوْمَأ بِيَدِهِ اِلَي نَاحِيَةِ الکُوفَةِ - فَاِذَا هُوَ اَشْرَفَ عَلَي نَجَفِکُم نَشَرَ رَايَةَ رَسُولِ اللَّهِ‏صلي الله عليه وآله فَاِذا هُوَ نَشَرَهَا اِنحَطَّتْ عَلَيهِ مَلائِکَةُ بَدْرٍ...» [9] ؛ «اي ثابت! گويي که من هم اکنون قائم خاندان خويش را مي‏نگرم که به اين نجف شما نزديک مي‏شود - و با دست خود به سمت کوفه اشاره فرمود - و همين که به نجف شما نزديک شود، پرچم رسول خداصلي الله عليه وآله را بر خواهد افراشت و چون آن را بر افرازد، فرشتگان بدر بر او فرود آيند...».
امام صادق‏عليه السلام نيز مي‏فرمايد: «هنگامي که قائم قيام کند، فرشتگان روز بدر (آنهايي که در جنگ بدر به ياري پيامبر آمدند)، فرود مي‏آيند و آنان پنج هزارند». [10] .

ج) فرشتگان قيام امام حسين‏
از روايات استفاده مي‏شود که فرشتگاني در روز عاشورا، جهت ياري امام حسين‏عليه السلام نازل شدند؛ ولي به تقدير الهي آن گاه رسيدند که کارزار به پايان رسيده بود؛ از اين رو خداوند آنها را مأمور ساخت تا هنگام قيام منتقم خون امام حسين‏عليه السلام، در زمين بمانند و چون آن منتقم ظهور کرد، او را ياري کنند و انتقام خون شهيد کربلا را از ستمگران باز ستانند. شعار ايشان «يا لَثاراتِ الحُسَيْن» است. [11] .

3) القاي ترس در دل دشمنان
خداي جهان آفرين در قيام جهاني حضرت مهدي‏عليه السلام، ترس و دلهره را بر قلب کافران و مشرکان و ستمگران حق ستيز خواهد افکند و آنان قدرت تصميم‏گيري و مخالفت را از دست خواهند داد. البته اين القاي ترس قبلاً نيز در زمان پيامبران وجود داشته است. قرآن شريف در آيات فراواني به آن اشاره کرده است؛ از جمله مي‏فرمايد: «سَنُلقِي فِي قُلُوبِ الَّذيِنَ کَفَروُا الرُّعْبَ...» [12] ؛ «ما در دل‏هاي کساني که کفر ورزيدند بيم و هراس خواهيم افکند».
بر اساس اين باور، هيچ مانعي ندارد که يکي از امدادهاي غيبي خداوند براي حضرت مهدي‏عليه السلام رعب و ترس باشد که خداوند در دل دشمنان مي‏اندازد؛ همان‏گونه که در روايات بسياري بدان تصريح شده است. امام باقرعليه السلام در اين باره فرمود: «القائِمُ مِنّا مَنصُورٌ بِالرُّعْبِ» [13]؛ «قائم ما منصور به رعب (ياري شده با القاي ترس در دل دشمنان او) است».

4) نيروهاي طبيعت
بخشي از امدادهاي غيبي در عصر ظهور، همان تسخير نيروها و امکانات طبيعي است که خداوند پيامبران خود را به آنها مجهز کرده است؛ همانند: بادها، طوفان‏ها، ابرها و... .
قرآن درباره تسخير برخي از اين عوامل براي حضرت سليمان‏عليه السلام چنين فرموده است: «وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ عاصِفَةً تَجْري بِأَمْرِهِ إِلي اْلأَرْضِ الَّتي بارَکْنا فيها وَ کُنَّا بِکُلِّ شَيْ‏ءٍ عالِمينَ» [14] ؛ «و تند باد را مسخر سليمان ساختيم که به فرمان او به سوي سرزميني که آن را پر برکت کرده بوديم حرکت مي‏کرد، و ما از همه چيز آگاه بوديم».
همچنين درباره ياري رسول گرامي اسلام‏صلي الله عليه وآله، در جنگ احزاب به وسيله باد و طوفان مي‏فرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحًا وَ جُنُودًا لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرًا» [15] «اي کساني که ايمان آورده‏ايد! نعمت خدا بر خودتان را به ياد آورديد در آن هنگام که لشکرهاي [عظيمي] به سراغ شما آمدند؛ ولي ما باد و طوفاني سخت بر آنها فرستاديم...».
در روايات فراواني «عوامل طبيعي» از جمله امدادهاي غيبي براي آخرين حجّت الهي ذکر شده است.
رسول گرامي اسلام‏صلي الله عليه وآله در حديث «معراج» به نقل از خداوند متعال چنين فرموده است: «... وَلَاُسَخِّرَنَّ لَهُ الرِّياحَ وَلأُذَلِلَنَّ لَهُ الرِّقابَ الصِّعاب...» [16] ؛ «... و باد را مسخر او مي‏کنم و گردنکشان سخت را رام او مي‏سازم...».

پی نوشت ها:
[1] بقره (2)، آيه 2 و 3.
[2] حج (22)، آيه 40.
[3] کمال‏الدين‏ و تمام‏النعمة، ج1، ص257، ح2.
[4] ذاريات (51)، آيه 34 - 31.
[5] انفال (8)، آيه 9.
[6] احزاب (33)، آيه 9.
[7] کمال‏الدين ‏و تمام‏النعمة، ج1، ص257، ح2.
[8] الغيبة، ص 234، ح 22.
[9] همان، ص 307، ح 2.
[10] همان، ص 244، ح 44.
[11] شيخ صدوق، عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 399، ح 58.
[12] آل عمران (3)، آيه 151.
[13] کمال‏الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 330، ح 16.
[14] انبيا(21)، آيه 81.
[15] احزاب (33)، آيه 9.
[16] کمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 254، باب 23، ح 4.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : محمد رضا زینی
تاریخ : 26 / 3 / 1392
ساعت :



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir









پایگاه جامع عاشورا